Asset Publisher Asset Publisher

Ochrona przyrody

Ochrona przyrody

Ochrona gatunkowa dotyczy najcenniejszych, unikatowych i rzadkich przedstawicieli flory i fauny. W Polsce ochroną ścisłą objętych jest 584 gatunków roślin, 90 gatunków grzybów i 732 gatunków zwierząt. 65 proc. gatunków dzikiej flory i fauny Polski to gatunki leśne.

Zwierzęta chronione

Na terenie Nadleśnictwa Mielec występują liczne zwierzęta podlegające ochronie gatunkowej. Na szczególną uwagę zasługują zwierzęta zagrożone wpisane do Polskiej Czerwonej Księgi Zwierząt: bąk (Botaurus stellaris), białorzytka (Oenanthe oenantche), dzieżba czarnoczelna (Lanius minor), orlik krzykliwy (Aąuila pomarina), popielica (Glis glis), wilk szary (Canis lupus).
Ponadto z gatunków chronionych poszczególnych grup zwierząt m.in.:

  • stawonogi: biegacz (Carabus sp.), jelonek rogacz (Lucanus cereus), kozioróg dębosz (Cerambyx cerdo), pachnica (Osmoderma eremita), paź królowej (Papilio machaon);
  • mięczaki: skójka malarska (Unio pictorum), ślimak winniczek (Helix pomatia);
  • płazy: ropucha szara (Bufo bufo), żaba trawna (Rana temporaria), traszka grzebieniasta (Triturus cristatus);
  • gady: jaszczurka zwinka (Lecerta agilis), jaszczurka żyworodna (Cacerta vivipara), padalec zwyczajny (Anguis fragilis), zaskroniec zwyczajny (Natrix natrix), żmija zygzakowata (Vipera berus).

Asset Publisher Asset Publisher

Back

Marsz przez mieleckie lasy

Marsz przez mieleckie lasy

W niedzielę, 11 lutego 2018 r., przez tereny zarządzane przez Nadleśnictwo Mielec oraz Nadleśnictwo Nowa Dęba, przeszedł ekstremalny marsz upamiętniający powstanie lotnictwa polskiego.

W marszu wzięli udział członkowie Aeroklubu Mieleckiego, ZHP w Mielcu, Bliźnianie Park Historyczny, Odrodzony Mielec, GRH Rusal, JS 2221 Strzelec, OSP Dymitrów Mały, OSP Wola Mielecka oraz OSP przy Aeroklubie Mieleckim. Na zakończenie marszu zostały złożone kwiaty oraz zapalone znicze na Polanie Żołnierzy Wyklętych.

Historia polskiego lotnictwa sięga roku 1918, czasu I wojny światowej. Proces powstawania lotnictwa rozpoczął się jeszcze przed odzyskaniem niepodległości. Trzeba zaznaczyć, że polskie formacje powstawały na terenach zagranicznych. Jednak Polacy, którzy tam służyli, stanowili trzon powstałego później lotnictwa polskiego. Polski wyniszczonej wojną, nie było stać wtedy na jakąkolwiek produkcję na szerszą skalę. Sprzęt, którego używano w budujących się dopiero polskich formacjach, pochodził głównie z arsenału państw, w których formacja powstawała. Były to także zdobycze z terenów wyzwolonych i zakupów realizowanych poza granicami kraju. Warto podkreślić, że wiele z nich, zdobyto właśnie w Polsce, m.in. na lotniskach w Warszawie i Poznaniu-Ławicy, Krakowie i Lwowie.

Ale ponieważ Polacy, jak wiadomo, są pomysłowi w lotnictwie używali też „składaków” montowanych z podzespołów pochodzących z różnych typów samolotów lub z dostarczonych wraków.

Jak daje się zauważyć, początki lotnictwa polskiego nieodłącznie wiążą się z lotnictwem wojskowym. Pierwszy lot bojowy polskiego samolotu odbył się 5 listopada 1918 roku.